Peter Sandberg från Kalifornien fascineras av de östtyska bilarna. Hans första motorcykel var tillverkad i DDR – en MZ 125:a. Här ses han titta på en östtysk Barkas från 1964 och bredvid en papyrusfärgade Trabanten från det magiska året 1989 samt en orange Wartburg. Foto: Lena Breitner
Georg Heuwing, Markus Meinel och Tanja Kannalee inväntar en vän för att åka i samlad tropp till motorträffen. Här ses de med en Wartburg och en Trabant.
10-årige Einar Persson kan nästa allt om Trabanter. Det första han såg var nosen och då var det kört.
Alexandra Heuwing är redan utlovad att få ärva pappas Wartburg. Här med väninnan Ofelia Persson.
När Katarina Persson var reseledare i DDR kunde hon inte drömma om att en dag betala för att åka Trabant. Men det har hon gjort med sonen Einar, som älskarp Trabanter.
En motorcyklist har skojat till det.
Bästa placeringen kan diskuteras, men många sätter sig vid in- och utfarten för att få se så mycket som möjligt.
Vädret var perfekt för att åka öppen bil.

Nostalgi många återkommer till

Löddeköpinge På tisdagskvällarna ringlar köerna långa till Vikingatiders motorträff. Många är återkommande gäster som vet var de ska stå. Visst talas det mycket om motordeteljar och annat oljigt, men det blir också långt mer än så.

Klockan är strax före sex på kvällen och två östtyska bilar står parkerade vid kyrkan.
Bilarnas ägare Georg Heuwing och Markus Meinel är på väg till motorträffen en bit bort. De inväntar en vän, som också har en östtysk bil, och pratar gärna bilar och DDR medan vi väntar.
Man skulle kunna säga att den ena bilen är orange och den andra smutsvit. Men riktigt så är det ju naturligtvis inte.

I DDR var det dyrt med färg och räckte inte till alla bilar. Därför fick östtyska IFA:s lyxbil Wartburg göras i ”flammenrot”, vilket är färgen på Georg Heuwings bil. Markus Meinels bil är papyrusfärgad.
– Nästan hälften av alla Trabanter har den färgen, säger han.

Markus Meinel växte upp i DDR och alla i familjen har haft Trabant. Därför blev det naturligt att skaffa en.
– Den är lättmekad och praktisk, säger Georg Heuwing.
Helt rostfri är den inte, trots att karossen är i plast. Men det som kan rosta syns inte, inflikar Markus Meinel. Krocka i plast låter inte bra, men där får vi tji.
– I krocktest i 90 kilometer i timmen är den bättre än Opel Vectra, säger han.
En liten blå buss kör in på kyrkans parkering. Det är Marko Duwe från Furulund som kör en Barkas.
– Det är Östtysklands motsvarighet Volkswagen, förklarar han. Den är från 1964.

Likt Markus Meinel växte han upp i DDR och med Trabanter. Han var 11 år när muren föll.
Vi sätter oss i bilarna och kör i samlad tropp till motorträffen så att alla tre ska få stå bredvid varandra. Förutom att träffa folk vill de snacka bilar, för meka med dem behövs och Markus Meinel är den som är bäst på sådant.
Under DDR-tiden var det brist på reservdelar, förklarar Georg Heuwing. Därför samlade folk på reservdelar, för att ha om de skulle behöva något.
– Därför är det inte brist på reservdelar efter murens fall.
Vi hinner knappt ut ur bilarna förrän folk kommer fram till bilarna. Markus Meinel öppnar motorhuven och sätter igång motorn. Det är som en magnet på förbipasserande, som ställer frågor och pratar.
En som inte behöver ställa några frågor är tioåriga Einar Persson.
– Jag kan nästan allt om Trabanter, säger han.
Jo, vi inser snabbt att han har rätt. Han redogör för motordetaljer, när den sista Trabanten tillverkades (1991 om någon undrar) och så guidas vi runt Trabin.
– Se här avgasröret som pekar utåt. Här kommer blå rök, säger Einar och visar riktningen på röken.
Nästa detalj är dragkrok. Det tillhörde inte det vanliga, får vi veta.

Mamma Katarina Persson berättar att sonen blivit teknikfreak alldeles av sig själv.
– Det var den här bilen som Volkspolizei hade, förklarar tioåriga Einar Persson och pekar på Wartburgen.
Kan svenska skolan ha bidragit med kunskaper om Volkspolizei till tioåringar?
Katarina Persson ler lite grand och förklarar att skolan nog inte riktigt mäktar med alla frågor som hennes son har. Just nu funderar han mycket på varför det blev två Tyskland efter andra världskriget. Tur att mamma kan hjälpa till. Hon som var reseledare bakom järnridån på 80-talet.

TestHöger



Nyhetsbrev

Kommuninformation

Veckans Pärla test

Dagens fråga

Malmöfestivalen närmar sig. Ska du dit?

  • Nej (68%, 157 Röster)
  • Ja (32%, 74 Röster)

Antal röster: 231

Loading ... Loading ...
×