90 år i korvarnas tjänst

STRÖMSNÄSBRUK Allting har en ände och korven den har två.
Sedan finns korvimperiet Lindvalls i Strömsnäsbruk som inte verkar ha någon ände alls.

Torsdagen den 21 maj firar korvindustrin ”Lindvalls” 90 år. I hembygdsparken i Strömsnäsbruk bjuder ortens största företag på en heldag med nöjesprofiler som Mikael Holmgren (magiker), Thomas Petersson (ståuppkomiker) och Arja Jantunen (kapellmästare). Gratis korv med bröd och lokala underhållare ska göra dagen till en fest.
– Vi gjorde ett liknande kalas när vi fyllde 80 år och det blev väldigt lyckat. Så vi kör igen och tar sedan sikte på 100-årsfirandet 2025, säger Stefan Lindvall med ett skratt.

Men allt började i maj 1925. Makarna Joel och Ellen Lindvall bestämde sig för att ta över en charkuteriaffär på Lagastigsgatan mitt emot det gamla brukskontoret. Skomakarsonen Joel hade tidigare livnärt sig som springpojke i en charkuteriaffär och senare på ett charkuteri i Ljungby – föga anade han nog att det skulle bli en familjebusiness som skulle sträcka sig över generationer och växa sig till en av Sveriges största korvindustrier.
Huvudaffären var en manuell butik med charkuterier och kött. I ett uthus på baksidan inrättades en korvtillverkningsdel där bland annat paret Lindvalls ena son Palle tidigt började springa – och arbeta. Det var också Palle som kom att leda företaget i framtiden.

På 1930-talet startades filialer upp i Emmaljunga och Markaryd och ”Lindvalls” blev mer och mer känt för sina produkter – åtminstone lokalt inom en tiomilsradie. 1970 tog Palle och hans hustru Ingegärd över familjeföretaget som vid det skedet hade startat om i en ny lokal (”Gamla Konsum”) och dessutom börjat förse närliggande butiker med varor. Företagets prinskorvar började säljas till finkrogar i Stockholm och Palles sysslor blev annorlunda.
– Jag fick vara springpojke och säljare om vartannat. Ärligt talat, det minsta jag var, var i produktionen. Jag hann aldrig med det. När vi hade verksamhet på flera ställen var jag tvungen att se till att allt fungerade, berättar 90-årige Palle – som alltså föddes samma år som pappa Joel startade företaget.

Palle är fortfarande väldigt aktivt kring företaget.
– Varje morgon kommer han till fabriken och äter frukost med medarbetarna. Han är dessutom den ende som har en personlig parkeringsplats, säger Stefan med ett hjärtligt skratt.
Stefan har arbetat i företaget sedan 1982 och var med på den resa som gjorde företaget till en maktfaktor i svensk korvindustri.
– Innan 1996 hade vi en omsättning på cirka 135 000 kronor i veckan och all satsning skedde på den lokala mark-

naden. Då startade vi ett mycket litet samarbete med den intilliggande Shellmacken, som drevs av Torsten Svensson. Det innebar inte så mycket, men i och med att vi hade fått in foten på en av landets många Shellmackar så reste min bror upp till Shells huvudkontor i Stockholm.
– Med sig hade han en väska med sex sorters korvar som han bjöd höjdarna på och de föll pladask. Några timmar senare hade vi kontrakt på att sälja korv till alla Shellmackar i hela Sverige …
En ny fabrik byggdes och kort senare fick Lindvalls ytterligare en storkund.
– IKEA ville sälja våra korvar i alla sina varuhus.
Företaget växte enormt snabbt. Vi fick fler
stora kunder, även internationelltm och blev dessutom leverantörer till flera stora grossistmärken. Det är många som äter en Lindvallskorv utan att de kanske vet om det. Samtidigt har vi sagt nej till många.

Varför det?
– En del företag har velat ha så billig korv som möjligt. Men vi vill inte göra billig fulkorv bara för att vi kan. Både pappa och farfar har byggt företaget på smak och kvalitet och det tänker vi aldrig gå ifrån, säger Stefan – vars dotter Sara nu bär familjetraditionen vidare i fjärde generationen.

Lindvalls korv går främst att köpa i kött- och korvdiskarna i butiker i södra Sverige.
Men faktum är att den delen av företaget är väldigt liten numera.
– Cirka 10 procent av all produktion säljs i butiker. Resten går till stora företag som Shell, IKEA, Statoil, Seveneleven och så vidare.
Att Hembygdsparken förväntas bli överfull av korventusiaster och Stömsnäsbruksbor generellt under jubileet tror vd Lars Andersson beror på företagets familjekänsla.
– Trots att företaget 2007 såldes till norska aktieägare så har det hela tiden drivits vidare som ett familjeföretag. Det är över 100 anställda och det är ytterst sällan som någon slutar här. Det märks inte bara på slutprodukten, utan präglar även företagets varumärke.
Så från att ha haft en liten charkuteributik i samhället för 90 år sedan har Lindvalls nu växt sig till en korvtillverkare som gör 724 ton korv i månaden.
En korvgigant!

Vad är hemligheten med er korv, Stefan?
– Smaken. Visst kan man göra korv med över 90 procents kötthalt, men då blir det mest malet kött. Vi har alltid grisfett som vi smaksätter och som gör hela produkten godare. Sedan kombinerar vi det med fina delar av ”vanligt” kött.

Jllkalender

En rad med text

Kommuninformation