Den ständiga Nobelpriskandidaten Margaret Atwood gästade på torsdagskvällen Internationell författarscen Malmö. Foto: Clemens Altgård

Publikens förväntningar infriades

Den kanadensiska författaren Margaret Atwood är dubbelt Sverigeaktuell. Dels med romanen ”MaddAddam”, den sista delen i en dystopisk trilogi, dels med diktsamlingen ”Dörren”. På torsdagskvällen gästade den litterära världsstjärnan Internationell författarscen Malmö.

Inledningsvis konstaterade producenten Per Bergström att det låg förväntan i luften inför det efterlängtande författarbesöket. Ljusets kalender på Malmö stadsbibliotek var fullsatt när Stefan Ingvarsson samtalade med Atwood om författarskapet. Det var en Atwood på gott humör som gav kvicka och påfallande raka svar på Ingvarssons frågor.
Atwood debuterade för 55 år sedan som poet, men avslöjade att hon redan från början skrev annat än poesi. I den tidens Kanada var det märkligt nog svårt att få en roman publicerad. Poesi var lättare beroende på att det i Kanada nästan bara fanns småförlag med ytterst begränsade resurser. Det där kom dock att förändras under 70-talet.
Ingvarsson liknade Atwoods litterära metod vid japanen Haruki Murakamis. Han avsåg då bådas förmåga att öppna en dörr till något mörkt och okänt och sedan stiga ner där, för att sedan komma tillbaka för att berätta. Kunde Atwood hålla med om det? Det kunde hon, men menade att det där var något som gick att härleda långt tillbaka i tiden till antiken och schamanistiska kulturer.

Tekniken gör framsteg, sa Atwood, men vi har faktiskt samma sorts hjärnor som de människor som levde för 50 000 år sedan. Under samtalet återkom hon flera gånger till att det finns något grundläggande för hur människor beter sig och fungerar oavsett vilken teknologi som omger dem.
Margaret Atwood är en författare som intresserar sig mycket för samtida forskning och använder vetenskapliga rön i sitt skrivande. Det är hennes övertygelse att det krävs en etisk diskussion om de möjligheter som mänskligheten nu står inför när det gäller exempelvis genmodifiering.
— Du måste ge oss hopp! sa Stefan Ingvarsson och Margret Atwood replikerade i skämtsam ton med frågan: — Måste jag? Men blev allvarligare och talade om positiva saker som framsteg när det gäller användningen av solenergi. Hennes romantrilogi skildrar visserligen en mörk framtid, men Atwood är noga med att framhålla att det finns en rad möjliga framtida verkligheter.
— Det är din sak att se till att framtiden i mina böcker stannar där! sa hon till Ingvarsson. De orden var förstås också riktade till oss i publiken.
Och publikens förväntningar på Atwood? De infriades.

Margaret Atwood (Kanada) i samtal med Stefan Ingvarsson. Internationell författarscen Malmö. Malmö stadsbibliotek. Torsdag den 4 juni.

Webb-tv kultur