Hotellgäster lurade av danskt bluffbolag

HÖÖR Ingemar Svensson med fru i Höör betalade tre övernattningsnätter på Hotell Svea i Simrishamn via danska företaget Skandigo Rejser.
Men hotellet fick aldrig pengarna och när paret Svensson reser ner till Österlen i helgen måste de betala igen.

– Det är surt naturligtvis. Vi hoppas få igen pengarna från banken, men man vet ju aldrig, säger Ingemar Svensson.
Han är bara en av många lurade. Skandigo Rejser APS har annonserat flitigt med fina hotellerbjudanden i svenska tidningar.

Ingemar Svensson hittade Simrishamnserbjudandet i tidningen Kommunalarbetaren.
Många skåningar som prenumererar på Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad och är med i deras kundklubbar har också blivit lurade.
Det danska företaget har under våren erbjudit medlemmar i tidningarnas Stjärnklubben och Hd-passet rabatter på resor. Resorna har köpts direkt från Skandigos hemsida. och det handlar bland annat om hotellpaket i Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike och Italien.

Någon hjälp från tidningen att få igen pengarna får prenumeranterna inte.
– Vi beklagar detta och rekommenderar eventuellt drabbade resenärer och kunder att kontakta Konsument Europa eller svenska konsumentverkets sida Hallå konsument, skriver Tina Nybom, marknadschef på Hd och Sydsvenskan, till Sydvenskans redaktion.
Paret Svensson från Höör betalade 4 857 kronor för de tre nätterna, men av allt att döma har företaget behållit pengarna själva.
Nätterna bokades in på rätt datum i april.

– Men sedan ringde hotellet oss och berättade att de inte fått betalt av danskarna. Jag har hört att är en hel del fler som är drabbade, säger Ingemar Svensson.
Nästa vecka ska han ta kontakt med sin bank och höra om det finns en god vilja att hjälpa till.
EU:s konsumentorgan Konsument Europa har engagerat sig i fallet med de många lurade hotellgästerna, och ger på sin hemsida tips om hur de som misstänker att de blivit lurade ska gå till väga för att få tillbaka pengarna.

– Vi får för närvarande in många frågor från konsumenter gällande Skandigo Aps. Konsumenter uppger att de har bokat hotell via Skandigo, men att hotellet inte har fått betalt från företaget och vill man hålla fast vid bokningen måste man betala igen till hotellet, skriver Konsument Europa och konstaterar vidare att Skandigos webbsida ligger nere och att det inte går att göra nya bokningar och att företaget inte är nåbart.

Konsument Europa rekommenderar att skicka en reklamation via mejl till info@skandigo.se och att sedan begära återbetalning samt spara mejl och övriga handlingar.
Eftersom företaget enbart sålde hotellvistelser går det inte att ansöka ersättning från Danska Rejsegarantifonden. Företag som enbart säljer hotellvistelser behöver inte erbjuda resegaranti.
Konsument Europa rekommenderar vidare att de som har betalat med kreditkort kan reklamera till banken och begära återbetalning.

– Även om betalningen skedde med ett debetkort eller banköverföring är det bra att höra av sig till banken och undersöka möjligheten för en återbetalning enligt bankinterna regler respektive kortutgivarens villkor.
Det finns uppgifter om att företaget har gått in konkurs men Konsument Europa kan inte bekräfta detta. Skandigo Rejser APS är enligt danska Virk Data fortfarande aktivt.
Konsument Europa erbjuder sig också att hjälpa till med medling via sitt danska kontor.
Skånskan har försökt komma i kontakt med det danska bolaget, men utan framgång.
Lennart Andersson