”Vi borde ha hjälpt mannen ringa”

SVEDALA Vellinge taxi medger att kommunikationen inte fungerade när man nekade en person som beställt färdtjänst att åka med.
Bilen kunde inte användas eftersom den först behövde saneras från avföring.

Skånska Dagbladet berättade i onsdagens tidning om en Svedalabo som inte fick åka med i färdtjänstbilen.
Anledningen sades vara att han var smutsig enligt den anhörig som rapporterat om händelsen till Svedala kommun.
Mannen lämnades i Svedala centrum. Uppgiften att han bara var smutsig stämmer inte.
– Vi sade till mannen att han inte kunde åka tillbaka i det tillstånd som han befann sig i. Vi borde ha hjälpt honom med att ta kontakt med någon. Nu i efterhand har vi fått veta att mannen är dement och den uppgiften har vi inte haft tidigare.
– Uppenbarligen behöver han också mera hjälp av kommunen för att kunna klara sig, konstaterar Jörgen Nilsson som är vd för Vellinge taxi.
Bilen fick tas ur trafik direkt eftersom den behövde saneras. Sätet var nersmetat med avföring.
Mannens telefon var urladdad och han kunde inte ringa efter någon som hämtade honom. Efter ett par timmar undrade en distriktssköterska varför han inte var hemma och slutligen åkte en anhörig ut för att leta efter mannen. Hon hittade honom och enligt hennes uppgifter luktade han illa men var inte smutsig.
– Det är beklagligt när sådant här händer. Men det här fallet går utanför vad som ingår i ett färdtjänstavtal, avslutar Jörgen Nilsson.