Nya simhallen i Sjöbo. Arkivbild

Dyra projekt hindrar bostadsbyggande

SJÖBO Ombyggnaden av simhallen i Sjöbo och Lövestad skola är så stora projekt att byggandet av bostäder får vänta för Sjöbohem.

– Vi har inte styrkan att bygga bostäder också, förklarar Morgan Johnsson, vd på Sjöbohem.
Totalt har Sjöbohem 260 lägenheter i sitt bestånd. Det kan tyckas lite om man exempelvis jämför med kommunala bostadsbolaget Skurupshem i grannkommunen som har över 1 000 lägenheter.
– Men då är det positivt att Leny går in och bygger bostäder vid Sjöbo gästis och är på gång i kvarteret Viljan, säger Morgan Johnsson.
Han ser inte Leny som en konkurrent.
– Nej, nej. Byn är för liten för att vi skulle konkurrera med varandra. Det handlar om ett ömsesidigt ansvarstagande.

Vakansgraden på Sjöbohems bostäder ligger på noll, men på industrifastigheter är den nära 7 procent.
– På Eiser till exempel har vi visserligen fått in Tunabusland, Haraldssons Auktioner och Eiser Fritid. Men det är fortfarande 1 000 kvadratmeter kvar att hyra ut, säger Morgan Johnsson och fortsätter:
– I en tom lokal har man 95 procent av kostnaderna kvar som man har med en hyresgäst.
Sett över de senaste åren blir Sjöbohems satsningar sammantaget många miljoner kronor.
– Sen 2010 har vi investerat 208 miljoner kronor i bland annat 60 bostäder plus LSS-boende och särskilt boende.

Morgan Johnsson nämner lägenheter i Vollsjö, Ängsgården, LSS-boendet på Badgatan, gruppboendet på Björkbacken och lägenheter i Blentarp.
– I Vollsjö blev det bara tre lägenheter. Men det var vad marknaden där tålde. Jag tror inte att vi skulle kunna bygga 15 lägenheter i Vollsjö. I Blentarp byggde vi 16 marklägenheter. Och de var uthyrda innan någon hann säga halv sju. Det är ett helt annat tryck i Blentarp.

När man inte bygger bostäder lägger man ner mycket tid på att sköta om det bestånd man har.
– Vi satsar betydligt mer på underhåll nu än tidigare. 4 miljoner kronor om året. Och vi satsar även på att sköta om utemiljöerna, säger Morgan Johnsson.
Tidsbokning och skötsel av tvättstugor är en klassisk scen för konflikter i flerfamiljshus. Men den grogrunden till bråk har man tagit bort genom att renovera tvättstugorna och införa elektronisk tidsbokning. Systemet gör att bara den som bokat tid har tillträde till tvättstugan och kan få igång maskinerna.

Ser man på posten reparationer/akut underhåll i senaste årsredovisningen ligger det på över 13 miljoner.
Det är en bidragande orsak till att kundnöjdheten stadigt går uppåt tror Morgan Johnsson. Under 2009-2013 har den stigit från 68 procent till 76 procent.
– Det är bara tre mätningar, men trenden går åt rätt håll.

Jllkalender

En rad med text

Kommuninformation