Malin Larsson grattar sin dotter Therese Larsson till vinsten som tar henne till b-final.
Nicklas Johansson och Caroline Palm tog med sig ettåringen Wilmer till dagens tävling.
Inge Erlandsson, Ingrid Popovics, Millis Eriksson och Kent Sjöstrand stod i entrén och tog emot besökare.
Ungefär 300 tävlande deltog i folkracet.
Högst fem bilar i taget körde runt Svampabanan utanför Tomelilla.
Bakom banan ligger depån och campingen.
Magnus Johansson, Kristian Lindahl och Dennis Johansson hade satt sig uppe på kullen för att få bra sikt över banan.
Isak Johansson Munther, 4, hade följt med för att titta när hans pappa skulle tävla.
Arrangörerna räknade med en publiksiffra på 2 000 personer under lördagen.
Många hade satt sig uppe på kullen för att få en bra utsikt över banan.

Folk, fart och höga förhoppningar

Tomelilla På lördagen var det full fart på Svampabanan utanför Tomelilla. Det var dags för finalomgångarna i folkracet Svampafestivalen och i depån hade deltagarna fullt upp med att mecka med sina bilar.
– Nu gäller det att hålla tummarna för att bilen är hel, sade Therese Larsson som hade kvalat till b-final.

– Jaaaaa!
Malin Larsson från Tomelilla skriker ut sin glädje när hennes dotter säkrar en plats i b-finalen. Hon tittar ut över banan där de fem tävlande bilarna kör ut genom grinden till depån och hon ler stort.
– Nerverna! Det här är jobbigt. Men som tur är har hon en pappa som är lugn, skrattar hon.

Malin Larsson är en av åskådarna i en publik på cirka 2 000 personer. Och med deltagarna räknar arrangörerna med att antalet närvarande stiger till ungefär 3 000 personer.
Svampafestivalen är en tredagarsfestival med cirka 300 deltagare som arrangeras av Tomelilla motorklubb. Tävlingarna delas upp i fem olika klasser: veteran, junior, damer, framhjul och bakhjul.
Efter att tävlingen är över är det dags för försäljning av bilarna. Alla bilar ska säljas och de kostar 6 500 kronor styck. Kent Sjöstrand, en av arrangörerna, berättar att det är poängen med folkrace.
– Det är för att hålla kostnaden nere. Även om du lagt ner 25 000 kronor på din bil så får du bara sälja den för 6 500 kronor. Det är för att alla ska ha råd till att köra, säger han.

Själv deltar han inte i det här årets tävlingar men berättar att han kört mycket i sitt liv.
– Tjusningen med det är farten, spänningen och att tävla mot andra. Viljan att vara först i mål, säger han.
Han får höja rösten för att höras för bakom honom kör damerna sin kvalomgång. Bilarnas motorer vrålar när förarna ställer sig på bromsen och sedan växlar ner för att ta sig ur den första kurvan före de andra tävlande. För ett otränat öga kan sporten verka lite farlig men Kent Sjöstrand hävdar motsatsen.
– Det ser farligare ut än vad det är. Det är oerhört sällan som det händer något. Förarna sitter i en stålbur och de har hjälm, handskar och nackskydd på sig. Procentuellt är skadesiffrorna väldigt låga.
En som brukar tävlar i sporten är Nicklas Johansson från Åstorp. I dag sitter han i publiken till skillnad från många andra år då han deltagit i tävlingarna. Hemma har han sex bilar och menar att systemet med fasta priser är bra.
– Det drar ner kostnaden för många. Folk kan köpa bra bilar för en billig peng.
Han började med sporten för cirka 15 år sedan och är tydlig i sin motivering till varför han fortsätter.
– Gemenskapen, snabba bilar och snabba bilar.

Malin Larsson har lämnat åskådarplatsen och ger sig iväg bort till depån för att gratta sin dotter. Det är lördag och därför dags för final. För Malin Larsson innebär det flera nagelbitare eftersom även dotterns sambo ska köra i finalen.
Men för henne är det inte bara vinsten det handlar om.
– Det är gemenskapen, man hjälper varandra. Om man behöver en del till sin bil så får man den av någon annan tävlande. Alla vill se till att man kommer till start.
Hon berättar att folkrace är en stor del av familjens liv.
– För två veckor sedan var vi i Vimmerby. Det är en sådan gemenskap, man går runt på campingen, grillar och pratar med folk.
– Vi har jävligt roligt, skrattar hon.
Hennes dotter, Therese Larsson, står bredvid sin bil och tittar på medan sambon meckar. Hon har fortfarande på sig overallen och får därför inte vara med och mecka eftersom olja eller bensin inte får hamna på kläderna.
Hon ser lugn ut och berättar att nervositeten har börjat gå över.
– Det var värre innan. Nu är det ju bara ett heat kvar, det är bara att köra.
Men hennes mamma, Malin Larsson, håller inte med.
– Om du vinner kommer du ju till a-finalen!
– Men jag tar ett heat i taget. Nu gäller det att hålla tummarna för att bilen är hel, säger Therese Larsson.