Rälsen spricker – risk för att tåg spårar ur

HÄSSLEHOLM Över 120 mil feltillverkad räls på den svenska järnvägen har börjat spricka. Sträckan Hässleholm-Älmhult är en av de värst drabbade i landet, men Trafikverket säger sig sakna pengar för att byta ut räls på hela sträckor.

Det är SVT som granskat kvaliteten på den svenska järnvägen och nu uppmärksammat meterlånga sprickor på flera håll i det svenska järnvägsnätet, något som Trafikverket hittills talat tyst om. Anledningen till sprickorna är ett fel i tillverkningen åren 1979 till 1982.
Redan för 20 år sedan slog Trafikverkets egna experter fast att rälsen borde bytas ut – något som alltså inte gjorts. Fortfarande finns enligt SVT 120 mil utdömd räls kvar på det svenska järnvägsnätet. Och nya sprickor uppstår hela tiden, vilket är särskilt tydligt på Södra stambanan.
– Åtgärdar vi på ett ställe kan det komma nya sprickor några meter bort, bekräftar Robin Prior, projektingenjör på järnvägsföretaget VR-Track i SVT.
– Det blir fler och fler anmärkningar.

Skadorna på rälsen har ökat från i snitt ett fel per mil förra året till idag sex fel per mil. Värst är det på Södra stambanan mellan Alvesta och Älmhult med inte mindre än 21,5 fel per mil och år. Fortsättningen till Hässleholm ligger på näst flest fel med siffran 10,5.

Trafikverkets experter varnar i interna dokument för att sprickorna kan få katastrofala konsekvenser i form av tågurspårningar i 200 kilometer i timmen, och föreslår att hastigheten på spåren sänks omedelbart.
En olycka har redan inträffat, nära Piteå år 2013, då nio godsvagnar spårade ur bland annat på grund av sprickor i rälsen. Skadorna hade upptäckts tre månader tidigare men Trafikverket hade inte hunnit byta rälsen. Och fortfarande går bytet av räls långsamt.
– Att vi inte byter hela sträckan nu beror på att vi måste prioritera, vi har en väldigt sliten anläggning i hela landet, säger Trafikverkets ställföreträdande avdelningschef Morgan Rehn till SVT.
Trafikverket tonar dock ned riskerna. Rälsen besiktigas idag oftare än förr och alla fel som upptäcks måste åtgärdas inom två veckor. Men hastigheten har inte sänkts.

Flera av resenärerna på Hässleholms resecentrum är bekymrade.
– Man litar på Trafikverket och därför är detta oroväckande, säger Marcus Jiderholt från Åhus, på väg till bostaden i Stockholm.
Anita Kulberg, Skövde, stängde öronen när hon fick höra om den spruckna rälsen.
– Jag tänker på det varje gång det skakar till; att någonting kan hända, säger hon.
– Järnvägen har varit underprioriterad alldeles för länge, anser Maja Lind, Jönköping.

Jllkalender

En rad med text

Kommuninformation