Knäskadad chaufför blev av med jobbet

Sjöbo Efter att Leif Lindqvist kört in på området innanför grindarna på Skånemejerier blev han avstängd – och fick sparken. Själv säger han att han har haft ett specialtillstånd.
– På ren svenska känns det för jävligt, säger han.

Mestadels har han jobbat natt och kört trailer. Men då hans knä är dåligt och hans rörelseförmåga nedsatt har han kört in på området innanför grindarna – och inte parkerat utanför.
– Jobbet har fungerat hur bra som helst, det är bara det att jag inte kan gå långa sträckor, säger han.
För att kunna köra in på området har han fått ett muntligt specialtillstånd av en chef som nu har slutat, efter att ha visat ett handikappintyg på sin skada.
När ledningen för ett par veckor sedan ville att reglerna om att inte parkera innanför grindarna skulle efterlevas bättre trodde Leif Lindqvist att det inte gällde honom. Han hade ju ett specialtillstånd, säger hans fackliga ombud på Transport, Linda Svensson.
Enligt Leif Lindqvist handlar det om att chefen som gett honom tillståndet gått vidare till en annan tjänst och inte berättat om det för den nya – vilket skapat en missuppfattningen om att han bröt mot de generella reglerna.
Men Börje Olofsson på Skånemejerier menar att Leif Lindkvist blivit meddelad om att tillståndet var indraget – och att han fått flera varningar.

Enligt Börje Olofsson ska han också ha kört in på området utanför arbetstid.
– Följer man inte de regler som finns på arbetsplatsen får man i slutändan se sig om efter ett nytt jobb, så enkelt är det, säger han.

Men har ni försökt ordna det så att han inte behöver köra in, som med en handikapplats?
– Han är inte handikappad, vi har inte sett några papper, säger Börje Olofsson.
Roger Jönsson som är skyddsombud för Transport och som suttit med under förhandlingarna kallar det en ren lögn. Ett intyg visades för den förra platschefen och är något som var känt på företaget.
– Han har haft det sedan 2007, det är klart att de känner till det, säger han.

Leif Lindqvist har varit inne och fikat på arbetsplatsen vid något tillfälle – men ingen hade meddelat honom om att det inte var tillåtet. Och att hans specialtillstånd var indraget meddelade de först efter att han blivit portad, säger hans ombudsman Linda Svensson.
– Om det dragits in borde han ha fått reda på det innan, säger hon.
Men det är inte Skånemejerier som för en vecka sedan gav honom sparken, utan det åkeri som han är anställd hos och som har uppdrag inne på mejeriet.
Det är också med åkeriet som fackförbundet Transport förhandlat om uppsägningen.
Även om möten också hållits med Skånemejerier. Men utan resultat. Bland annat för att försöka få till en annan lösning – med handikapplatser på parkeringen där han skulle kunna parkera.
En handikapplats nära grindarna har tillkommit, men först efter att Leif Lindkvist blivit portad, enligt Linda Svensson.
– Som det är nu skulle jag kunna jobba, men det är försent, säger Leif Lindkvist.

Transport har nu hjälpt Leif Lindkvist att formulera en anmälan till diskrimineringsombudsmannen (DO).
– Hans rörelsehinder är en ren konsekvens av att han blir av med sitt jobb. Men jag tror inte att vi kan vi vinna eftersom han jobbade för ett annat företag. Men vi vill testa lagstiftningen, säger Linda Svensson.

Jllkalender

En rad med text

Kommuninformation